background image

Hoe gooi ik mijn eigen glazen in bij zoekmachines

Er zijn boeken volgeschreven over hoe je de vindbaarheid van een website kan verhogen bij Google of andere zoekmachines. De inhoud hiervan is echter waardeloos als je trucs probeert toe te passen die door zoekmachines in de ban zijn gedaan. Ik geef hier een paar tips om niet in deze val te trappen.

Al vanaf het moment dat er zoekmachines bestaan, zijn er mensen en instanties geweest die actief geprobeerd hebben de zoekresultaten te beïnvloeden. Je kunt dit echter in verschillende gradaties doen. Zo kan je een pagina netjes en semantisch opmaken, zodat zoekmachines deze goed kunnen scannen op relevante inhoud. Dit is iets wat ik propageer en waar niemand enig bezwaar tegen zal hebben. Omdat een dergelijke aanpak niet altijd tot gewenste resultaten heeft geleid, is men al snel gaan zoeken naar andere, ongeoorloofde methoden om de ranking van webpagina’s te manipuleren. Google en andere zoekmachines zijn echter voortdurend bezig om dergelijke praktijken tegen te gaan.

Free Cheese

Het enige doel van zoekmachines zou moeten zijn dat bezoekers de juiste resultaten te zien krijgen als men op zoek is naar bepaalde informatie. Wanneer deze resultaten vervuild zijn met webpagina’s die niet aansluiten bij de zoekvraag, is niemand blij: de bezoeker niet en de zoekmachine al helemaal niet. Daarom veranderen zoekmachines voortdurend de algoritmes waarmee zij webpagina’s indexeren. Het doel hiervan is om kwaadwillenden de pas af te snijden. Zodra Google & Co merken dat er nieuwe trucs zijn waarmee men de indexering van pagina’s probeert te beïnvloeden, anders dan op basis van pure content, komen ze met aanpassingen waardoor de charlatans op een zijspoor worden gezet.

Wat moet ik dus doen?

Denk bij iedere stap die je zet om een webpagina beter te laten indexeren door Google of concurrenten na: draagt dit bij tot een betere informatievoorziening voor mijn bezoekers? Klinkt simpel, maar zo simpel is het tegenwoordig ook. Google is tegenwoordig slim genoeg om auteurs die te goeder trouw werken te onderscheiden van mensen die de boel beduvelen. Ik zeg het nog maar een keer: schrijf goede, unieke en relevante content en maak die netjes op in de editor van het CMS waar je mee werkt. Plaats er kopjes in (heading 1, heading 2, enzovoorts) en maak bepaalde belangrijke woorden vet.

Wat moet ik dus niet doen?

Voor sommige lezers misschien een open deur, maar ik noem nog maar een paar zaken die je vooral niet moet doen:

Zoekmachines zijn slimmer dan je denkt

Zoekmachines zijn steeds beter in staat om webpagina’s met goede content te onderscheiden van pagina’s waarop geprobeerd wordt de boel te belazeren. En mochten er nieuwe trucs zijn die door de mazen heen glippen, reken er dan maar op dat er morgen een stokje voor is gestoken. Zoekmachines hebben echter ook hun beperkingen: ze indexeren geen inhoud die op asynchrone wijze in de pagina wordt geladen. Het is een beetje een technisch verhaal: soms is het prettig om content in losse brokken in een webpagina te laden door middel van Javascript. Voor de gebruikservaring kan dat in veel gevallen een handige procedure zijn, maar Google kan hier (nog) niet mee overweg. Pas een dergelijke asynchrone methode dus alleen toe als de betreffende inhoud niet per sé geïndexeerd hoeft te worden door een zoekmachine.

06 nov 2014