background image

Tekst schrijven voor SEO pagina's

Als ik met een opdrachtgever een nieuw website-ontwikkelingstraject doorloop, krijg ik geregeld het verzoek om ervoor te zorgen dat de nieuwe website hoog scoort in Google. Natuurlijk een relevant verzoek. Search Engine Optimalisation (SEO) of zoekmachine optimalisatie is een niet meer weg te denken onderdeel van webdevelopment.

Wat veel opdrachtgevers zich niet realiseren, is dat zij zelf de grootste invloed hebben op de beoordeling of ranking van hun site bij Google. Een goede ranking wordt namelijk bepaald door drie dingen: inhoud, inhoud en inhoud. Zonder goede, originele en geoptimaliseerde inhoud kan een webpagina nooit scoren bij Google. En aangezien tegenwoordig mijn klanten zelf de inhoud van hun website publiceren door middel van een content management systeem, hebben zij volledige controle over de indexering bij zoekmachines. Natuurlijk bied ik als ontwikkelaar verschillende hulpmiddelen om de website de optimaliseren, maar uiteindelijk ligt de bal altijd bij de webmaster.

Doelgroep

Les 1 bij het schrijven van teksten voor websites is: verplaats jezelf in jouw doelgroep. Hoe kijkt men van buiten tegen jouw product of dienst aan? Ga ervan uit dat jouw potentiële klanten 100 keer minder afweten van jouw bedrijf, product of dienst dan jijzelf. Vermijd daarom jargon en probeer onalledaagse termen kort en helder uit te leggen. Maak er aan de andere kant ook niet een te kinderlijk verhaal van, want dan voelt de bezoeker zich niet serieus genomen.

Probeer tijdens het schrijven van de tekst te bedenken hoe men op jouw pagina terecht moet komen. Dat kan enerzijds omdat men zich al op de website bevindt en naar de betreffende pagina navigeert. Maar het kan ook gebeuren dat men via een zoekmachine opdracht bij jou terecht komt. Probeer in dat geval na te gaan wat de juiste en vooral relevante zoekopdrachten zouden kunnen zijn. Deze zoekopdrachten of zoekwoorden moet je op een natuurlijke manier in de tekst verwerken. Zorg er voor dat de tekst leesbaar blijft en dat het er niet te dik bovenop ligt dat je de tekst hebt geoptimaliseerd voor een zoekmachine. Als je te vaak een bepaald zoekwoord gebruikt, zal Google jouw pagina juist een lagere score toekennen.

Probeer ook zoveel mogelijk synoniemen van de belangrijke woorden in je tekst op te nemen. Hiermee voorkom je enerzijds een te hoge dichtheid van een bepaald zoekwoord en ondervang je anderzijds de variëteit aan zoekopdrachten. Zo zal de ene bezoeker zoeken op jeans, de ander op pantalon en een derde weer op spijkerbroek als men online aan het shoppen is.

Originaliteit

Schrijf zo veel mogelijk eigen teksten. Een beetje copy-pasten van andere websites is natuurlijk wel aanlokkelijk, maar Google is slim genoeg om dit aan te merken als duplicate content, oftewel gedupliceerde inhoud. Ook in dat geval zal Google jouw pagina ‘straffen’ met een lagere beoordeling. Natuurlijk is het plaatsen van korte citaten niet verboden en kun je dat gerust doen. Vermeld er dan wel een bron bij.

En tenslotte nog een open deur: zorg ervoor dat jouw tekst vrij is van taal- en typefouten. Laat de tekst desnoods door een ander nalezen. Soms zie je makkelijk fouten over het hoofd als je meer dan een uur op het tekst hebt zitten broeden.

Volgende keer ga ik dieper in op dit onderwerp. Hoe maak je een tekst op en wat zijn handige hulpmiddelen om een tekst leesbaarder te maken?

26 aug 2014